در این روز كه پایان دوره نوروزی تلقی می شود، مردم در دشت و بیابان و در فضای سبز بهاری گرد می آیند و به شادی می پردازند. در این روز پایانی نیز چون روزهای دیگر عید، خوراكی ویژه همچون آش رشته و دیگر خوراك های سبزی دار می پزند. گندم هایی را كه برای سفره هفت سین رویانیدهاند با خود به صحرا می برند و با انداختن آن در جوی و رود و بیرون از خانه نحسی سیزده را كه یا به آن معتقدند و یا بنا به رسم كهن، آن را خوش یمن تلقی نمی كنند از خود و خانواده دور می سازند.
رسوم جشن سیزده بدر
بسیاری از مردم به نحسی عدد سیزده نه تنها اعتقادی ندارند بلكه در اساس تأثیر عددی خاص را در سرنوشت خود مؤثر نمیدانند اما این باور كه در قدیم عدد سیزده را خوش یمن تلقی نمی كردهاند شاید به این دلیل باشد كه در طالع نمای نجومی، قدما معتقد بودند كه آسمان دوازده برج دارد و هر تولدی كه صورت می گیرد دارای ستارهای در یكی از دوازده برج است و بنا براین اینكه كدام ستاره در كدام برج قرار گرفته، طالع و خوی فرد متولد شده شكل می گیرد و خارج از دوازده برج كه عدد سیزده است ،نابجا و نحس به شمار می آمده است. در هر حال اكنون دیگر نحسی عدد سیزده مورد پذیرش همگان قرار ندارد و بیشتر جنبه خرافی دارد.
گروهی از مردم معتقدند كه برای دوركردن نحسی این روز باید از خانه خارج شوند و سیزده بدر كنند تا نحسی روز در طبیعت به در شود. در این روز سبزهها سبز شده را كه چند روز اول سال نو مهمان سفره هفت سین بوده به آب روان میسپارند. خوراكی های باقیمانده نوروز، به مصرف میرسد، بساط بازیهای دستهجمعی پهن است.
روز سیزدهم، كمتر كسی در منزل میماند. در ساعت اول روز خیابانها شلوغ و پررفت و آمد است. پاركها مناظر طبیعی اطراف شهر پذیرای میلیونها زن و مردم و جوان و پیر و كودك است. خانوادهها با صفا و صمیمیت در كنار هم مینشینند و گل میگویند و گل میشنوند. مردمی كه در طول سال در هیاهوی شهر پی نام و نان هستند و با هم روابطی سرد و خشك دارند در این روز تغییری در رفتارشان روی میدهد همه مهربان و شادمان هستند. گویی بهترین روز سال همین روز است. هرچند گروهی آن را نحس میشمارند اما در این روز همه چیز و همه كس رنگ شادی دارد.
گروهی چنین بیان میدارند كه روز سیزده هرماه در جدول سی روز ایران باستان به فرشته تیر یا تیشتر كه ستاره باران است،مربوط است و بسیار روز خجسته و مباركی است. در اعتقادات مردم ایران باستان روز سیزده بدربه هیچ وجه نحس نبوده است. در جدول مربوط به سعد و نحس روزها نیز روز سیزدهم مبارك آمده است.
مردم ایران باستان در مورد این روز معتقد بودند كه جمشید شاه (بنیانگذار نوروز) روز سیزده نوروز را در صحرای سبز و خرم، خیمه و خرگاه برپا میكرد و بار عام میداد. چندین سال متوالی این كار را انجام داد كه در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و مراسم درآمد.
در تحلیلی دیگر اینطور بیان میگردد كه ایرانیان پس از دوازده روز جشنگرفتن و شادیكردن كه به یاد دوازده ماه از سال است، روز سیزدهم نوروز را كه فرخنده است به باغ و صحرا میرفتند و شادی میكردند و در حقیقت بدین ترتیب رسمیبودن دوره نوروز را به پایان میرسانیدند.
در تحلیل دیگری چنین بیان میگردد كه اعتقاد به عمر 12هزار ساله جهان نزد زرتشتیان، تحت تأثیر نجوم بینالنهرین است كه معتقد بودند هریك از دوازده اختر كه خود به یكی از برج های دوازدهگانه حاكم است، هزار سال به جهان حكومت خواهد كرد. بدین روی عمر جهان دوازده هزار سال است و در پایان دوازده هزار سال، آسمان و زمین درهم خواهد شد.
بنا براین اصل اعتقاد به دوازده هزار سال و دوازده ماه سال تأثیر معتقدات بابلی است. پس از دوازده هزار سال، آشفتگی آغازین باز میگردد پس جشنهای دوازده روز در فروردین آغازسال با سال دوازه ماهه و دوره دوازده هزار ساله عمر جهان مربوط است. انسان آنچه را در این دوازده روز پیش میآمد، سرنوشت سال خود میانگاشت. از پیش از نوروز انواع دانهها را میكاشتند و هر دانه ای كه در طی این دوازده روزه بهتر و بیشتر رشد میكرد آن دانه را برای كاشت آن سال بهكار میبردند و گمان داشتند اگر روزهای نوروزی به اندوه بگذرد همه سال به اندوه خواهد گذشت.
درادامه آمده است: 12روز فروردین نماد همه سال بود و چون پس از 12هزار سال عمر ، آشفتگی نخستین باری دیگر باز میگشت پس در پایان دوازده روز نیز یك روز نشان آشفتگی نهایی و پایان سال را بر خود داشت.
یكی از كارهای روز سیزدهبدر، علف گرهزدن است.درمورد سابقه این رسم میگویند كه مربوط به فرزندان كیومرث یعنی اولین زوج یا اولین پدر و مادر (مشیه و مشیانه)است. زرتشتیان معتقدند چون این دو با هم ازدواج كردند، دو شاخه مورد» را گره زدند و پایه ازدواج خود را بنا نهادند و از آن زمان به بعد این رسم معمول گردید.
تبریک میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله و آغاز دهه کرامت
پیام تبریک میلاد حضرت رسول اکرم و امام جعفر صادق علیه السلام
روز ,سال ,كه ,دوازده ,كه ,به ,این روز ,در این ,دوازده هزار ,پس از ,دوازده روز ,مردم ایران باستان
درباره این سایت