محل تبلیغات شما

4 پیامبری که هنوز زندهاند


آنچه از روایات و آیات به دست آمده و طبق نظرات مفسرینپیرامون بعضی از آیات مربوطه معلوم می‌شود که در مورد چهار تن از پیامبران گذشتهاحتمال زنده بودن داده شده است.

بنابر‌آنچه از روایات و آیات به دست آمده و طبق فحص از نظرات مفسرینپیرامون بعضی از آیات مربوطه که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، معلوم می‌شود کهدر مورد چهار تن از پیامبران گذشته احتمال زنده بودن داده شده است که نیاز بهتحقیق بیشتری دارد برای این که بتوان بحث را تحقیقی ارائه کردم لازم است به طورجداگانه به بحث از هر کدام از آنها بپردازیم:

 

1، حضرت الیاس (علیه السلام) :
یکی از پیامبرانی که نام او در قرآن آمده الیاس است. در بعضی از تفاسیر چهار قولدر مورد ایشان آمده است که به یکی از آنها اشاره می‌کنیم:
الیاس همان خضر است؛ در حالی که بعضی دیگر معتقدند، الیاس از دوستان خضر است، وهر دو زنده‌اند. با این تفاوت که الیاس مأموریتی در خشکی دارد؛ ولی خضر در جزائر ودریاها، بعضی دیگر مأموریت الیاس را در بیابانها و مأموریت خضر را در کوه‌ ها می‌داندو برای هر دو عمر جاودان قائلند،»[1]


المیزان روایتی را از بحارالانوار درباره الیاس نقل کرده که در آن اشاره به بالارفتن الیاس شده است. البته مطالب دیگر ی نیز، در مورد ایشان، در آن روایت آمده استکه در پایان آن، مرحوم علامه می‌فرماید: وانت بالتأمل فیما تقصه الروایة لاترتابفی ضعفها»[2] این سخن نشانگر ضعف و سستی روایت است.

 

2، حضرت ادریس (علیه السلام) :
بسیاری از مفسران ادریس را جد پدر نوح می‌دانند. قرآن در مورد ایشان تنها دو بار،آن هم به صورت اشاره‌ی کوتاه، سخن گفته است.[3]
در قرآن در مورد او تعبیر
 رفعناهمکانا علیّا ؛[4]یعنی او را به مکانی والا، بالا بردیم، به کار رفته است که مراد از این آیه مورداختلاف قرار گرفته است.


بعضی از مفسران، مراد از مکان والا را عظمت و مقام معنوی ادریس و بعضی دیگر بلندیمکان حسی او دانسته اند. تفسیر نمونه[5] که معنای اول را پذیرفته است، شاهدی هم ازقرآن برای تأیید این معنا آورده است که یوسف به برادران خود که کار خلافی انجامداده بودند فرمود:
 انتمشر مکاناً [6]شما از نظر مقام و منزلت بدترین مردم هستید.

پس طبق معنایی که این تفسیر انتخاب می‌کند، زنده بودن ادریس زیر سؤالمی‌ رود و نمی‌توان زنده بودن را از آیه شریفه استفاده کرد.

 

 

3، حضرت خضر (علیه السلام) :
قرآن در آیاتی که داستان همراهی او و حضرت موسی را بیان می‌کند، اشاره ای به ویکرده است در آن داستان خضر در مقام استادی و مرشدی نسبت به حضرت موسی (علیهالسلام) می‌باشد.
در مورد ایشان آمده[7] است، خداوند خضر را به آب حیات رهنمون شد، و او برای آن کهتجدید حیات کند و نیازی به زاد و توشه سفر نداشته باشد، ناگزیر هر ساله یک یا چندنوبت و چه بسا هر چند سال یک بار به آن جا می‌رفت و از آب حیات می نوشید و چه بساهنوز هم زنده باشد که باید گفت: هنوز هم می‌رود و جرعه ای از آب حیات می‌نوشد.

اما در المیزان روایتی را نقل کرده و بسیاری از قصه‌ ها و حکایاتی راکه در مورد حضرت خضر است بدون تکیه‌گاه و سست خوانده است. روایات سست را می‌آورند:
از خصیف نقل می‌کند که : چهار پیامبر است که زنده‌اند، دو تای آنها در آسمانند،(عیسی و ادریس) ‌عیسی و ادریس و دو تا در زمین (خضر و الیاس)؛ اما کار خضر در دریاهاست و کار الیاس در خشکی ها.[8]

 

4، حضرت عیسی (علیه السلام) :
برخلاف اعتقاد مسیحیان که می‌گویند مسیح کشته و دفن گردید و سپس از میان مردگانبرخاست و مدت کوتاهی در زمین بود و بعد به آسمان صعود کرد؛[9] در میان مفسراناسلام معروف است که می‌گویند به استناد آیه 157سوره نساء، مسیح هرگز کشته نشد وخداوند او را به آسمان برد. حال در نحوه به آسمان رفتن او بحث است چون در آیه آمدهکه رافعک الیّ»[10]


بعضی می‌خواهند از این قسمت آیه زنده بودن ایشان را استفاده کنند و این بالا رفتنرا جسمانی تلقی نمایند، همانطور که بعضی از روایات[11] در مورد زمان ظهور امامزمان(عج) نیز مشعر به زنده بودن ایشان و نزول او از آسمان و اقتدا به امام زمان (علیه السلام ) می‌باشد.

 

ولی بعضی از مفسران مثل علامه(ره) طباطبایی آیه را این گونه توجیه می‌فرمایند:چون که رفع در آیه مقید به قید الیّ» شده مراد‌‌ آیه این است که رفع و بالا بردنبه صورت معنوی بوده است نه صعود جسمانی و دلیل آن هم مکان جسمانی نداشتن خداوندمتعال است. تا ما بتوانیم بگوئیم جسمانیات (مثل حضرت عیسی ـ علیه السلام ـ ) می‌توانندبه او نزدیک یا از او دور شوند.[12]


خلاصه: با توجه به اینکه در مورد حضرت الیاس و خضر در قرآن آیه‌ای که ظهور در زندهبودن آنها داشته باشد، وجود ندارد. فقط در روایاتی ضعیف اشاره به این نکته شده،است که قبول حیات فعلی برای این دو، پیامبر بر اساس آن روایات بسیار مشکل است. درمورد حضرت ادریس بعضی آیات ظهور در زنده بودن وی دارد که بنابر اختلافی که درتفسیر این آیه است.

حداقل می‌توان گفت: زنده بودن او اختلافی است؛ اما در مورد حضرت عیسی( علیه السلام ) با توجه به‌آیه‌ای که در مورد ایشان، برخلاف عقیده مسیحیان، وجوددارد، و کشته شدن او را ردّ‌ می‌کند و همچنین با توجه به روایات زیادی در باب نزولاو از آسمان و اقتدا به امام زمان (عج) وارد شده است، می‌توانیم به زنده بودن اینپیامبر اطمینان حاصل کنیم.

تبریک میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله و آغاز دهه کرامت

میلاد حضرت علی (ع)

پیام تبریک میلاد حضرت رسول اکرم و امام جعفر صادق علیه السلام

مورد ,زنده ,حضرت ,خضر ,بعضی ,الیاس ,در مورد ,زنده بودن ,است که ,که در ,علیه السلام ,علیه السلام می‌باشد ,پیامبران گذشته احتمال ,نظرات مفسرین پیرامون

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

bilslosoges ecarginrie Robyn's info ذهن های جنایتکار. علمی_پزشکی فروشگاه اینترنتی گفتمان جهانی مهدویت مشاوره مهاجرت gietechbirthmo uncrafchenrei